Down Under

Så var vi framme i Australien! Resan gick bra och allt flöt på som det skulle.
Vi bor på ett dyrt halvsunkigt hostel än så länge, får vi se om vi hittar något billigare och bättre men det är tveksamt. Får se om Freddie har nått förslag.
Efter att vi hade checkat in på rummet blev det en liten promenad ner på stan. Vi åt lite lunch och spanade in stranden. Jättemys! Får se vad kvällen bjuder på!
Sådär ser vi också ut om några dagar...

Utflykt

Igår åkte vi på en liten utflykt i en skruttig jeep ut till de vita och de röda sanddynerna. Blev att åka lite "pulka" i sanden vilket var ganska så skojigt och bara njuta av den fantastiska naturen. Det blev också ett litet stopp på en "fishing village" och en längre promenad på Fairy Stream. Man fick gå längs en grund bäck barfota. Hur mysigt och vackert som helst. Stackars morbror Micke låg kvar på hotellet med magsjuka, precis som Kim och Sophia också har gjort! Så vi ungdomar fick dra själva. Utflykten var på morgonen så vi var tillbaka på hotellet i tid för att få en sista heldag i solen.
Nu är det dags för nästa äventyr! Vi flyger till Australien om några timmar och senare ikväll åker grabbarna hem till Stockholm. Det var trevligt att ha er på besök! Men vi ses ju om en månad igen. Puss och Kram!

olja

Dagarna springer iväg! Vi har 3 soldagar kvar och börjar plocka fram sololja.
När pojkarna åker hem drar vi vidare till lilla Fredrika och stora Australien! Skitakul!

Strandtennis

Hallå KIMPA här !
Hoppas ni har det bra där hemma, för det har vi :P
puss på skinkan.

Sommar

Lillronja

Dag 1

Bus i havet
Dressmanreklam?
Hittade verkligen passande brillor, matchar bikinin.
Snyggmorbror
Beachboll på hög nivå
Mjölkskakare

Dubbelt upp

Om ett par timmar så är vi helt plötsligt fyra stycken. Morbror Micke och Kim är på god väg. Vi anar att de har landat i Ho Chi Minh för ca 1 timme sedan. Så nu sitter vi förväntansfulla och väntar. Vi hinner ut och äta lite innan. Det kan ju nästan bli hur kul som helst det här.

27 timmar

Vår gata på kvällssidan.
Soffan kör nyttiga linjen med sallad.
Har precis avslutat ett simpass på 200 mil
Utsikt från poolen, inte illa faktiskt!

Lite strandbilder

Blir väl inte så mycket text om vad vi gör i Mui Ne, men lite bilder kan vi ju bjussa på!

bãi biển

Vi fortsätter att njuta i Mui Ne, försöker upptäcka lite av omgivningen och planera framtida utflykter. Vågorna är fortfarande stora och imorgon får vi testa vår nya min-surfbräda i frigolit som vi nyss har köpt. Vi har även ett litet gym på hotellet som vi testade idag. Helt okej! Skönt få komma igång lite, vi tänker förösöka ta oss dit ofta! Så Kimelina och Miken, det är bara att packa träningskläder!
Nöjd kille!

Flipp-flopp

Vilket ställe! Det är inte helt fel att vakna upp känna lugnet och kliva upp i det lite halvsvala rummet efter en hel natt av ac-utblås. Gå till fönstret och kolla ut över byn för första gången i ljust läge och inse att man har havsutsikt från 6e våningen. Två minuters promenad ner till stranden som hade en hel del att bjuda på, så här första dan var det nog att bara sitta och titta på folk som hade en massa aktiviteter i görningen. Beachboll, kitesurfa och en massa annat. Kite kanske blir ett senare projet, det ser riktigt kul men svårt ut.
Kite eller draksurfing
Saigon-red lager

Mui Ne

Nu väntar 20 långa lata dagar på stranden i Mui Ne. Ska bli jäkligt skönt! Bussresan igår gick bra den med, vi hoppade av i farten när vi såg att vi åkte förbi hotellet.
Hotellet är riktigt fint och vi ska bo här hela vistelsen så det blir att packa upp väskan helt och hållet.
Facebook fungerar inte här heller! Konstigt! Så det är skype, blogg och mail som gäller för kontakt. Puss!
Koh Lipe
Sihanoukville

Efterlängtade värme

Så har vi återigen landat i värmen. Resan igår gick bra men mellanlandningen i Singapore var en aning bökig då vi var tvugna att gå ut för att checka in igen. Men nu är vi äntligen i Hoh Chi Minh. Natten var lång och skön, vi sov typ 14 timmar så nu är vi laddade för nästa äventyr. Vi har redan bokat buss härifrån till Phan Thiet, Mui Ne som går nu på eftermiddagen. Vi tänkte att vi upptäcker Ho Chi Minh efter att vi har myst med Micke och Kim i Phan Thiet som för övrigt kommer hit om bara en vecka! Spännande att få träffa lite familj igen, det var ju länge sen nu!

Framme!

Vi är framme i Ho Chi Minh, helt slut efter en lång resa med lite sömn. Nu ska vi sova. Godnatt.

Nästa

Vår vistelese i Hong Kong börjar lida mot sitt slut. Ikväll åker vi ut till flygplatsen då vårt flyg till Ho Chi Minh går tidigt imorgonbitti.
Idag har vi glidit runt på stan, shoppat lite och ätit lite. Blir väl att äta lite till snart.

Dimma

Shopping och sevärdigheter i världsklass. På oss går det ingen nöd. Dagen spenderades lite överrallt. Vi gick runt och utforskade staden och kollade in en massa centrum på förmiddagen för att vi skulle spendera eftermiddag och kväll uppe i Victorias Peak, vilket ska vara en vacker plats för sin magnifika utsikt med en sisådär 552m över havet. Men vi träffade verkligen inte rätt, varken tidsmässigt eller rätt dag. Vi såg ingenting väl där uppe. Det var dimma! Men som tur var fick vi med oss en del från den långa bussresan upp för berget. Lite surt, men vi gillade shoppingcentrumet och restuarangerna där uppe.
Så mycket såg vi!
Vi åkte lite för långt med bussen och hamnade nere i hamnen. Utsikt mot vårt kvarter.

Hong Kong

Framme! Bussresan var hemsk. Vi fick släpa på all våran packning in på den smala liggbussen där folk redan låg och sov! Grejerna fick egentligen inte plats. De platserna som var kvar visade sig vara de sämsta, längst fram i överslaf, båda sängarna var för korta för oss. Kan ju säga att vi inte fick sådär jättemycket sömn. Men annars kunde nog resan ha varit ganska mysig. Vi fick ju ligga ner och det är ju alltid bättre än att sitta.
Men njuter gör vi iallafall nu i Hong Kong, soligt och 23 grader varmt! Det har vi längtat efter! Vi har även fixat en månads visum för Vietnam idag och imorgon ska vi ta oss till Australiens ambassad för virum dit. Blir även shopping och en tripp till Victoria's peak. Men det har vi fått höra att man ska göra nattetid för att njuta av den upplysta staden? Vi flyger förmodligen till Ho Chi Minh (Saigon) på fredagmorgon!

Nattbuss!

Då var det strax dags för oss att checka ut från vårt hostel. Här har vi verkligen trivts. Vi bjuder på lite bilder från idag istället fär en massa text. Nästa gång vi hörs är vi i Hong Kong! Puss!

Ändrade planer

Nattbussen var smockfull så vi får lov att stanna en natt till men det är inte något att vara ledsen för. Vi har hittat vårt nya favvo-kvarter i den här lilla staden. Visserligen regnar det hela tiden men va fasen. Det finns inget dåligt väder det finns bara dåliga kläder. Tjenamors!
Vi båda har fattat tycke för det kinesiska teet.
Lite finare än de vi gör med Carin kanske, men smaken är densamma.
I hjärtat av Yangshuo
Man får inte glömma att träna.
Så här ser det ut när vi är ute och reser.
Soffans nya kimono!

Igår & Idag

Sista dagen i Yangshuo, ikväll tar vi nattbussen till Hong Kong! Vi är framme imornbitti runt 8-tiden.
Igår tog vi en liten buss ut ur stan för titta närmare på naturen och se Dragon Bridge. vi blev avsläppta vid ingången till en liten by, lite smått undrande om vi var på rätt ställe. Men efter att ha sett en skylt som visade riktningen mot bron började vi knata genom byn. Mysigt med ett litet bondesamhälle sådär ute på landet, med risfält och salladsodlingar. Bron hittade vi tillslut och bilder fick ni ju igår från den och byn. Vi gick runt där ett tag på leriga vägar men blev lite trötta tillslut och tog bussen tillbaka till Yangshuo igen.
Idag blir det att upptäcka lite mer av själva stan Yangshuo och äta lite smarrig Kina-mat. Vi har hittat en jättemysig restaurang som vi tänkte gå tillbaka till! Pöss!
Hostel-hunden Lassie! Supersöt och alltid med när vi äter frukost!

Bilder säger mer än tusen ord

Yangshuo

Så var vi framme i Yangshuo. E liten by vid floden Li söder om Guilin. Båtresan hit var väldigt mysig ( trots högljudda, kortspelande, kinesiska gubbar) och naturen är unik. Floden som snirklar sig mellan de höga bergen och det gröna landskapet. Vädret var ju inte sådär toppen idag heller men vi fick se en hel del ändå.
När vi hade hoppat av båten vid piren hittade vi snabbt vårt gulliga hostel, därefter blev det att leta upp en doktor som kunde ge Tobbe lite medicin för magen. Doktorn hittade vi och Tobbe blir snart frisk.
Svenskar som vi ändå är kunde vi inte låta bli att avnjuta vår dagliga eftermiddagsfika. Mumsigt! Kvällen bjder på god mat och skype. Imorgon ska vi bl.a ta oss ut till Dragon Bridge och njuta av ännu mer magnifik natur.