Biljard

Så fort rummet var färdigstädat installerade vi oss och somnade bums. Efter 3 timmars sömn  tänkte vi att det var dags att gå upp igen och äta lite. Det blev på ett halvtrevligt ställe men maten var god och billig! En rätt för typ 10kr.
När vi ändå var ute och gick tänkte vi att vi kunde bekanta oss lite med området och hittade en bra supermarket.
Tillbaka till hotellet körde vi en lite biljradturnering. Bäst av 3 matcher! Första matchen slog Tobbe ner 8:an så att Sophia vann. De två sista blev båda en kamp om vem som skulle få ned 8:an först och vi vann en varsinn match. Slutlig vinnare blev då oväntat nog Sophia!
Annars har vi spelat lite kort och yatzy, druckit lite öl och chillat tills det var dags att äta igen. Det belv en trevlig restauarang här bredvid med god och återigen billig mat. När vi var klara med maten kom servitören in med en spännade liten gratis smakbit. Det var runda kulor toppad med riven kokos. Kulorna var fårtestiklar och det fick vi veta efter att vi hade tuggat i oss en varsin! Haha nej nu skojar vi, det var nån liten slemmig mjölkula fylld med såsigt palmsocker. Kulan var inte särskilt smaklig men såsen passade bra med kokos. Sött och gott.

Siem Reap

Wow! Det gick undan och allt flöt på som det skulle. Vi var välkomna in i landet, nu har vi visum och tillträde till Kambodja i 30 dagar. Det var några nagelbitande minuter när vi stod och köade för kontroll, men det gick ju bra!
Nu sitter vi på hotell The City och väntar på att vårt rum ska bli färdigstädat, ca en timme sa den unge mannen. Under tiden snyltar vi lite på frukosten och wifi, toppen.
09.50

Sista dagen i KL

Sista dagen här i Kuala Lumpur. Vi började med att försöka skicka iväg ett paket hem till Sverige. Efter mycket spring och letande efter kartong och tejp så kom det iväg! Senare åkte vi till ett område som skulle ha många shoppingcentrum. Vi hann väl springa igenom 3 stycken innan vi gav upp, med bara en inköpt sak. Syndt! Vi som hade hört så mcyket om att shoppingen skulle vara bra här. Hittade vi något som vi ville ha så fanns inte rätt storlek, eller också så var det för dyrt.

370 m

Vilken utsikt det var från de helt otroliga tornen, dock var det lite halvrisigt väder men det gick att se hyfsat långt iallafall. Vi fick vara på bron i ca 15 min vilket är på 41:a våningen som är 170 m över marken. Sen fick vi även åka upp på 86:e våningen som är 370 m över marken.
Efter det spektaklet med svindel i benen så gick vi och käkade sushi, det var nån form av rullande buffé.

Glömde de här

Yes vi fick dem!

Vi flög upp med väckarklockan och åkte iväg för att köa. Vi stod där i två timmar och vi fick tag på två biljetter, YES! klockan 17.00 ska vi upp på bron. Det var svårare än vi trodde att få tag på biljetterna. Dag 1 fanns det inga kvar. Dag 2 var det stängt. Dag 3 regnade det och var väldigt molnigt. Dag 4 fick vi dem, spännande.
Så gårdagen ägnade vi istället åt att besöka KL turist center där vi trodde att vi skulle boka vidareresan, men det kunde inte hjälpa oss med något förutom att meddela att det inte finns någon båt eller buss mellan Malaysia och Kambodja. Vi bestämde oss för att smälta informationen och gick till Hard Rock café och tog en öl och lite snacks.
Nu har vi bokat flygresa med avgång 31/1 kl 06.50 och hotell i två nätter i staden Siem Reap (Vi ska se Angkor Wat den stora gamla ruinstaden).

Magic birds!

Vi startade morgonen förväntansfulla, vi hade planerat att gå över den omtalade bron mellan tornen. Men vi var inte en av de 800 st som får gå varje dag. Bättre lycka i morgon, då ska vi stå och köa när de öppnar kl 07.00. Istället så blev det att gå runt i det stora shoppingcentret under tornen, men det är i stort sett bara exklusiva butiker så det blidde inget.
Så vi tog vårt pick och pack och tog tunnelbanan till national Moskén (den största i Kuala Lumpur) Men vi kunde inte gå in. Så vi fortsatte till en botanisk trädgård för att se fåglar, fjärilar, orkidér och massa annat. Det blev en riktigt svettig dag, men det var väldigt trevligt.

Åskväder

Strax efter att vi lämnat hotellet för andra gången idag börjde det ösregna, åska och blixtra. Så vi sprng genom stan, helt dyngsura bort till Petronas tvillingtorn. Där hade vi tänkt kolla runt lite då vi imorgon vill åka upp i tornen. Vi blev inte särskilt mycket klokare iallafall men om vädret är fint blir det en trip dit.
Senare sprang vi runt som dårar i jakt på en nice restaurang. Till slut hittade vi en lagom trevligt ställe med mumsig pasta.
Twin Towers är 451,9 meter höga och har 88 våningar, bron är på 41:a våningen och det är dit vi ska försöka klättra upp till i morgon.

Mangrove

Innan vi lämnade Langkawi hade vi en heldagsutflykt i Mangrove-området. Man åkte båt runt lite överallt. Vi fick mata simmande apor och fiskar, titta på stora fladdermöss som hängde i träden och små som hängde inne i en grotta. Vi tittade på örnar från båten som fångade fisk och bara njöt av titta på naturen. Träden växer direkt ur havet som gör det hela lite speciellt. Det fanns även en fiskfarm som bestod av bryggor som vi gick runt på och tittade på alla de roliga fiskarna. Där fick vi bl.a klappa stingråckor, hålla i konstiga skaldjur och sätta brödbitar på fingertopparna och låta några roliga fiskar spotta på dem så att brödet ramlade ner i vattnet.

Det bara kryllar!

Det är hur mycket folk som helst här, man blir nästan lite skygg. Människor, bilar och moppar överallt. Kul såklart, och väldigt mycket att kolla på. Vi har kommit fram till att vi bor väldigt bra! Vi ser nästan tvillingtornen från fönstret och tunnelbanan är ett stenkast från hotellobbyn. Toppen!
I morse har vi vart ute på Central Market och China town, vi handlade lite allt möjligt. Konstigt nog är det billigare med allt här en vad det var på Langkawi.
Nu sitter vi på rummet och kollar kartan och planerar våra kommande dagar. Vi måste bl.a besöka några ambassader, för att fixa visum.
06.15 imosre vaknade vi båda med ett ryck då morgon-böneutropet drog igång. Vi bor tydligen granne med minsta moskén men det låter som största. Ikväll ska öronpropparna ligga redo vid sängen.

Framme igen!

Nu är vi framme i Kuala Lumpur, den stora huvudstaden. Det var maffigt att glida in med bussen mitt i natten bland alla stora hus och byggnader. Resan blev lite längre en väntat, det var sagt ca 7 timmar men det slutade på 14. Men nu sitter vi trötta men glada på hotellrummet som har wifi. Vi bokade rummet här så att det var klart när vi kom, kl är nu 02.05.
Imorgon finns det hur mycket som helat att göra och som vi vill prova på. Men vi börjar med att sova lite.
Godnatt <3

Till Carin & Jonas

Den efterlängtade bilden är nu här, på våran tavla vi köpte för ett hutlöst pris, men ack så vaker!

It's finished

Så, då har vi haft en mysig dag till på Langkawi. Efter frukost gick vi bort till Underwaterworld där vi fick se alla fiskar och hajar som vi inte såg när vi snorklade. Mycket mysig. En besvikelse var dock popcornen som vi köpte där, de var poppade i socker. Vi öste på med saltet iallafall men det smakade illa ändå!
På eftermiddagen la vi oss på stranden, vi kände oss lite bleka. Nu har vi ätit en varsin pizza och sitter åter på favoriten yellow café.
Oavsett var vi är någonstans så finns aldrig det vi beställer på restaurangerna som förahandsval. Bara idag har vi hört "it's finished" 4 gånger! Börjar bli lite jobbigt att man ska behöva ändra sin beställning hela tiden.
Igår träffade vi en sjukligt söt liten kattunge som vi "typ" räddade från att springa rätt ut i gatan med alla bilarna. Jäklar vad liten den var. Nästan så man vill ha med sig den hem!

Lipe bilder.

Yellow café!

Vilket ställe va, det här cafét är riktigt mysigt, det kommer att vara stället vi minns när vi ser tillbaka på Langkawi. Nu sitter vi och dricker en öl och äter glas här. Mysigt!
Idag har vi badat lite sett jättestora maneter och gått och kollat shoppinggata, det var lite utav en besvikelse. Men vi har iallafall knappt plats för mer i väskorna så det blir snart ett stort paket hem med posten. Och inte att glömma är att vi ocksp har bokat resa till Kuala Lumpor på tisdag och en fin dagstur i mangrove i övermorgon (kolla på djur och en fantastisk natur)
Imorgon ska vi troligtvis gå på en undervattenspark. Blir nog kul! Om vi hinner och orkar så kanske vi tar oss iväg till en libana som går upp i bergen. Ska tydligen vara fint med fantastisk utsikt.
Grattis till Gisela och Tobias som äntligen har fått sin efterlängtade bebis (Ärtan). Vi vet att hon är världens sötaste. Helt fantastiskt!
Kokobild!

Langkawi!

Vi har lämnat Lipe och har nu anlänt till Malaysia, det verkar mysigt och fint. Allt flöt på otroligt bra. Nu sitter vi på Yellow café och kollar på solnedgången och dricker drinkar, köp två och få en gratis.
Vi har bestämt att stanna här tre nätter och de är bokade och klara på två olika hotel/motel. Inte så billigt som vi trodde, men men.

Sista kvällen

Då har vistelsen på Lipe börjat lida mot sitt slut. Imorgon blir det upp tidigt för att ta båten till Langkawi och Malaysia! Ska bli riktigt roligt och spännande att se något nytt. Vi börjar ju bli lite rastlösa. 11 dagar blev det på Lipe och 20 dagar i Thailand.
Ikväll sitter vi på favoritbaren OMG och lyxar till det med extra mycket godsaker och extra många singha.
Kul med alla kommentarer! Nog är vi bruna alltid, men vi saknar er därhemma! Hare bra!
Grattis till pappa Nils som fyller 25+ imorgon! Han får en kram när vi kommer hem, men presenter kommer tidigare i brevlådan. Hurra hurra hurra!

Taco!

Vi har nu, i vanlig ordning, avnjuit en ljuvlig måltid. Denna gång blev det nachos och burritos. Tyvärr var det inte mycket mat för pengarna så efter det blev det ett varsitt kycklingspätt från ett gatukök och avslutningsvis en blåbärsmuffins och pommes där vi sitter nu. Annars har vi haft en mysig dag i solen.
Puss och kram! <3

...

Sen sist har vi hunnit med en del, stått på händer (Sophia håller på att lära sig), läst lonley planet (nu kan vi allt om Malaysia),ätit gott som vanligt, shoppat pressenter och badat. Nu sitter vi och äter ciabatta och dricker kaffe.
Det var ett par dagar sedan så han är inte lika blek. ca 2 v.

Filmkväll!

Nu efter en riktigt god middag på vårt favvoställe blir det film, de visar en film varje kväll vid 19 tiden. Ikväll är det Edge of darkness. Den verkar helt sjuk, men vi kollar ett tag till. Idag bokade vi också biljetten till Langkawi, vi sticker den 20/1 (grattis till pappa Nils som fyller år då!). Spännande!
Senare ikväll ska vi troligtvis sätta oss på "biblioteket" och läsa lite om Malaysia (lonely planet).

Skype

Kul att få prata lite med de flesta i vår bekantskap! Vi hörs ju snart igen!
Solen tittade för övrigt fram idag igen så vi har legat och stekt hela dagen! Väldigt skönt. Nu ska vi gå och äta lite middag, thaimaten har vi tröttnat på då alla restauranger serverar samma sak, så det blir nog indiskt eller en köttbit. Får se om vi senare ikväll drar till det där caféet som vi var på igår och lägger upp lite mer bilder.
Puss och kram <3

Koh Lanta - Bilder

De efterlängtade bilderna från Koh Lanta!
Fler bilder i morgon. Puss och godnatt! <3

Snorklingstur!

Det blev att stiga upp med tuppen och det var det bokstavligen, han väcker Tobias varje dag. Efter frukost skulle vi inställa oss på stranden för att prova ut simfötter och cyklop. Sedan bar det av till havs. 7 personer var vi i longtailboaten. Tobbe hoppades på att få se jättehajar och en råcka, men han fick nöja sig med små färgglada fiskar. Tursamma som vi var träffande vi ändå på en grinig, gapande muräna och ett dussin söta apor som gärna knyckte vattenmelon. Framemot eftermiddagen öppnade himmelen sig rejält. Vi var visserligen redan blöta men regnet var kyligt. Det blev en frussen hemresa.
Kort sagt, en lyckad dag i vattnet. <3
Det gick att lägga upp bilder!

Regn?!

Väl nere på stranden så började det regna, det var mysigt en stund men det höll i sig. Så vi gick och la oss i hängmattan vid bungalowen och läste. Nu ska vi strax få in våran lunch, så tänkte att vi kunde hinna uppdatera lite på en gång.
Vi har även bokat snorkeltur i morgon, heldagsutflykt med mat och en massa simmande bland stora fiskar. Bruna ryggar om inte annat, det ser vi fram emot.

Godmorgon!

Vaknar av att bungalow-gubben kommer och knackar på och skriker CHECK OUT.. och så svarar vi att vi inte ska checka ut och berättar att vi ska stanna till och med 16/1 som vi hade pratat med honom om igår och även betalat, då gick han.
Nu har vi precis ätit en fin frukost på OMG, ägg och bacon. Strax bär det av till stranden för en ny dag i solskenet. Vi slog på stort i går och köpte ett beach-tennisset, så nu ska det spelas!

Ännu en dag i Paradiset

Då var det dags igen att ta en islatte och uppdatera. Igårkväll blev det köttbit till middag, man måste ju variera lite så att man inte tröttnar på thaimaten! Efter det satte vi oss på en bar på stranden och tittade ut över vattnet, mycket mysigt. Annars sov vi bra i bambu-bungalowen så idag har vi bokat 4 nätter till där.
vi vill så gärna lägga upp bilder och visa det vi är med om men det är så sinnessjukt segt, om det ens går?! Väldigt irriterande.
Vi är även i fullgång med att planera var vi ska härnäst. I nuläget lutar det mot att vi tar en färja till Malaysia, men det är inget som är bestämt. Vi ska kolla upp lite fakta om de olika grannländerna till Thailand och se vad som lockar mest.
Puss och Kram T&S

OMG!

Nu sitter vi på en sportsbar vid namn OMG och dricker en liten kylande kopp med islatte. Idag har vi hunnit en hel del. Vi vaknade tidigt och gick upp och käkade för att det var tidig utcheckning på hotellet vi snubblade in på igår eftermiddag när vi anlänt med båten efter en resa på 7 timmar. Som bara skulle ta 3, men vad ska man göra.
Vi tog på oss våra ryggsäckar och började vandra i hettan, men vem viste då att vandringen inte skulle bli längre än ett par kvarter bort. Vi tog oss till Sunrise beach där vi hittade en mysig bungalow precis inpå stranden, helt fantastiskt. Viserligen kan man blåsa igenom den men det är toppen för då slipper man ha ac. (flätat bambu, bilder kommer med tiden). Sanden är kritvit och vattnet är klarare än man kan föreställa sig.
Ikväll blir det att gå ut och äta något trevligt och sen leta oss till en mysig bar (kanske Peace and Love, Gisela och Tobbes favorithäng).
Puss.

Lipe!

Idag är det dags att lämna Lanta för att bege oss till Lipe. Vi blir upplockade på hotellet vid 10.20 sen återstår en resa på ca tre timmar, en mysig sådan. Nu blir det först äta, packa och ta ut pengar. Ön är liten och har inga bilar på sig och heller ingen atm, spännande.

Junk

Hej hopp! Det går tyvärr inte att lägga upp bilder här! Internet är inte segt eller så, så vi fattar inte vad problemet är! Det går bara inte. Bilder på stranen, bungalowen och tavlan ( som egentligen är 3 småtavlor som hör ihop) får vänta tills vi kommer till Koh Lipe, som vi för övrigt har bokat speedboatresa till. Kan bara hoppas att de har internet där! Avresa imorgon.
Kram Soffan <3

Två och ett halvt.

Till middag blev det restuarant på stranden med trerättrs meny för att fira våran två och ett halvt års dag. Vårullar till  förrätt, grillspätt till varmrätt och en bananasplitt till efterrätt. Mums va gott det var! Plus en massa andra godsaker där i mellan. Det var en hård dag i solen för övrigt, vi brände oss lite båda två. så nu blir det aloe vera och sovning! God natt. <3
Viber har Tobias på sin mobil, men fixa gärna skype så kan vi prata.
(Bilder kommer men internet klarar inte av att ladda upp de just nu, den som väntar på något gott..)

Heldag!

Nu blir det frukost och sen drar vi oss ner till stranden för en heldags solande och badande. Ikväll ska vi kolla upp vart vi ska här näst, troligtvis blir det att ta en speedboat till Koh Lipe eller Koh Tao.
Vi har wifi även här så skype fungerar bra!
Tjingeling.

Koh Lanta.

Då var vi framme på Koh Lanta efter en urmysig båtresa. Vi har till och med hunnit varit nere på stranden ett par timmar, den här stranden var ännu bättre än i Krabi. Mer och mer paradis. Snart valkas middag i skaldjurens tecken.
Moonwalk Lanta hotel. Vi fick den bästa bungalowen, ca 30m till vattnet.
P&K

3 dagar i Krabi

Imorgon är det dags för oss att lämna Krabi och ta en båt till Koh Lanta. Vi har haft 3 fantastiska dagar här då vi bara har myst, tagit det lugnt, ätit, sovit och solat. Vi behövde få känna lugnet ett tag innan äventyret börjar på riktigt. Som sagt är vi vid Ao Nang beach vilket är samma ställe som jag var vid när jag var liten. Trots att man bara var 7 år då känner jag inte alls igen mig! Kanske förståeligt?
Upp tidigt är det som gäller imorgon iallafall! Godnatt!
Kram Sophia

Floating Market.

Vi bestämmde oss för att vi ville gå på de klassiska turistfällorna, en typisk är såklart den floating market. Det var helt klart värt tiden och pengarna. Vi blev upplockade på hotellet kl 06.30 dagen efter nyårsafton, vi åkte buss i ca 1,5 timme med ett stop på en orkideéfarm, de var vackert.
Marknaden var verkligen flytande, de solde allt mellan himmel och jord från sina båtar, det var bara att vinka till så stannade båten vi satt i och så var de pengarprutande som gällde, kul. Vi köpte en tavla och lite smått och gott.
Våran nya bästis! <3

Playan!

Da var vi matta och belatna av hotellets goda frukost! Wifin har ar lite risig och den funkar nar den vill. Sa nu sitter vi vid en av hotellets datorer. Nu ska vi ner till stranden, sista dagen i Krabi, Ao Nang beach.
P&K T&S

Nyårsafton

Vaknade upp och var förväntansfulla vad dagen skulle bjuda på, vi hade bestämt oss för att iallafall ta oss till tågstationen för att boka billjetter söderut. Men så långt kom vi inte, vi kom endast ner till receptionen och satt i en taxi innan vi hann blinka. Vi var på väg till en turistinformation. Där fick vi veta att alla tågbiljetter redan var fullbokade och då fick vi våra bussbiljetter till Krabi. I samma veva bokade vi också nästa tripp, båt till ön Koh Lanta. Hotell  3 nätter var på de båda orterna bokades också.

Nästa anhalt var att bestämma vad vi skulle göra på kvällen. Så vi bokade in oss på ett av hotellets olika evenemang med grillbuffé på takterassen. Det bjöds även på livemusik och olika shower. En helt okej ansträngning från hotellet men den kunde ha varit bättre. Maten var iallafall supergod!
Kram T&S

Bangkok

Okej då hoppar vi tillbaka lite i tiden och så tänkte jag berätta lite om hur vi hade det i Bangkok.
När vi väl kommit fram till Prince Palace Hotel i Bangkok och checkat in somnade vi direkt i vår stora säng, vaknade igen när det var mörkt och bestämde oss för att gå ut och äta något. Eftersom vi kände oss lite rädda för det kaotiska livet Bangkok hade att erbjuda blev det en sushi-restaurang på hotellet för oss. Mycket gott!
Efter det gick vi la oss igen, somnade och vaknade till nyårsafton!

Krabi.

Wohhu! Nu är vi i krabi efter en väldigt sjuk resa. Vi åkte fyra olika bussar och alla hade helt klart intressanta bakrunder. De tog totalt ca 17 timmar, men det gick bra förvånandsvärt bra. De var natt och inte så varmt vi fick tag på mat medan vi bytte buss och vi träffade ett norskt par som vi umgicks med.
Ao Nang Sunset hotel, ett litet mysigt hotell nära vattnet. Bäst av allt är att vi har gratis Wifi på rummet och frukost ingår.
/ts

Vi lever!

Tjenixen och gott nytt ar!
Det har varit intensiva dagar i Bangkok. Nar vi antligen kom fram till Bangkoks flygplats sa var vi helt vilsna och hoppade in i en dyr "taxi". Val framme pa hotellet sa somnade vi i varan stora sang, skulle bli en powernap men blev heldagsvila.

Varje gang vi har haft lust att blogga sa har det strulat pa nagot vis.

Nu sitter vi pa ett skruttigt internetcafe och vantar pa en buss som ska ta oss soderut till Krabi. Resan kommer att bli varm, svettig och lang, ca 13 timmar. Vi langtar till stranden!

Vi hoppas pa internet pa hotellet i Krabi, sa att vi kan skriva om var tid i Bangkok.