Risig i skrinet

Det blev en liten tur på stan igår. Vi var och kollade i lite butiker men hittader inget roligt. Vi tog också en sväng ner till floden för att se om det kunde bjuda på något, det gjorde det. En Kines i full gång med sin dagliga yoga.
Tobbe har haft lite ont i magen från och till i någon vecka nu. Käkat imodium och ipren utan resultat. Vi hoppas på förbättring snarast så att han slipper turista med risig kista. I morgon sticker vi vidare till Yangshuo med båt och stanna troligtvis två nätter där för att se naturen och vardra runt på risfälten och kanske bestiga ett och annat berg. (I storlek med Mount Everest?!).
Tobias fick en fin teckning av en liten tjej på hostelet, hon var toppensöt.

Regn regn regn

Det bara regnar och regnar här, inte alls kul att vara ute! Men vi måste ut och utforska lite iallafall. Så idag tar vi på oss de kläder vi har som är lämpliga och försöker att ta oss till några vackra platser. Från hostelets altan kan vi se små toppiga berg nere i floden Li och det vill vi se närmare på. I morgon blir det nog att ta sig till Yangshuo för en natt innan vi drar vidare ner till Hong Kong.

Från Muren.

Guilin

Nu har vi precis vaknat på vårt hostel i Guilin efter en omtummlande lång resa med lite mat och mycket yatzy. Det ösregnade när vi anlände med tåget igår kväll 23.40 så vi blev lite blöta innan vi kom fram hit till våran sköna säng.
Vi har tre nätter bokade här men det är inte omöjligt att vi stannar någon natt till. Idag ska vi ta oss ut och bara gå runt och se vad staden bjuder på, det är alltid lika spännande.

Tågresorna
Första tågresan mellan Peking och Xi'an gick förvånandsvärt bra efter allt vi hade hört som skrämt upp oss. Att dela kupé med galna kineser som spottar, harklar sig och röker kändes inte sådär jätteinbjudande. Men vi hade nog tur, tåget gick när det skulle och anlände precis i tid. Ankomsttiden fanns inte på biljetten så det fick vi ta reda på, på egen hand. Ingen kan engelska! Hela Tobbes armar är nerklottrade med ord som vi visar för att ta oss fram. (Papper är ju onödig miljöförstöring). Kineserna vi delade kupé med sa inte ett ljud på hela resan, det var som att de var rädda för oss.
Andra tågresan var snäppet värre. Viserligen fick vi en kupé för oss själva, men det gick inte att slappna av en sekund för vi visste inte alls hur länge vi skulle åka, vi trodde att vi hade hört att det skulle bli ca 27t men vi var osäkra. Så vid varje stopp var det ut och försöka fråga någon tok, som bara stirrade och ryckte på axlarna. Men på något sätt så flöt det på iallafall, 29 timmar senare var vi framme. Då fattades det bara att ingen någonsin hade hört om vårt hostel eller platserna i närheten. Det som var vår räddning där vi stod i ösregnet var ett telenummer till hostelet. Vi fick vägen beskriven.
Äntligen framme!

De senaste dagarna

Några dagar har gått och vi har haft fullt upp och dåligt med internet. Men nu har vi iallafall checkat ut från hotellet i Xi'an och har bokat en biljett på ett tåg som ska ta oss vidare. Ner till Guilin som verkar vara en mysig stad i södra Kina (där det troligtvis är vår). Tiden här i Xi'an har gått fort men vi har hunnit med det vi ville.
I förrgår när vi anlände med tåget från Peking så tog vi oss till hotellet och sen ut och kollade in staden. Igår så tog vi en utflykt för att se den berömda Terra-kotta armén. Det var riktigt härftigt, Sophia köpte med ett mini exemplar. Annars har vi inte trivts sådär jättebra i Xi'an. Människorna är inte sådär supertrevliga direkt och stan är ganska tråkig så det ska bli skönt att åka vidare.

Födelsedagsmiddag

Det blev inte mycket gjort i Peking idag. Vi tog oss ut för en lunch-middag på en mysig restuarang vi blev tipsade om. Vi åt lite degknyten (som moster Carin brukar säga) och någon sorts nudelwok (i Kina äter man alltid nudlar när någon fyller år, nudlarna är långa och det ska då ge ett långt liv). Fin Födelsedag.
I morgon tar vi ett natttåg softsleep till Xi'an för att få se Terrakottaarmén. Innan dess hinner vi med en tur till fågelboet (OS arenan i Peking).

Gammelgubben Tobias

Idag fyller Tobbe år så vi ska fira och mysa hela dagen! Jag (Sophia) smög ut imorse när Tobbe sov och köpte lite tårta och en liten present. Jag fick lite hjälp med att hitta av de snälla kineserna som jobbar i lobbyn på vårt hostel. När jag kom tillbaka från min lilla shoppingrunda gav de mig ett lite paket med choklad som jag skulle ge till Tobbe från dem. Supergulligt! Sen var det bara att gå in på rummet och äta tårta med en nyvaken 21-åring som inte märkt att jag var borta. Får se vad vi hittar på för mysigt idag, Tobbe bestämmer! Vädret är inte så jättetrevligt (håll er inne) så det blir nog ingen heldagsutflykt iallafall.

Kinesiska Muren

Vilken fantastisk dag! Underbar utsikt hela vägen och allt var helt magiskt. Vi startade vår vandring på muren vi Jinshanling. Sedan gick det uppför och nedför i 6-7 km då vi kom fram till mål, Simatai. Det hela tog nog 3 och 1/2 timmar. Promenaden kändes i benen kan vi lova.
I början på vår vandring hängde några bönder från byn med och ville guida och sälja lite. Det brukar de göra fick vi höra innan och man blir inte av med dem förrän man köper något. Så vi lät de prata på om muren och att på ena sidan hade vi gamla Mongoliet och på andra Beijing Kina. De var så gulliga så vi köpte en t-shirt (en riktigt fräsig sådan) och ett set med söta Kina-pinnar.
Det som var det allra bästa med just den här turen mellan Jinshanling och Simatai var att vi var så gott som ensamma på muren, vi, några andra från vårt hostel och några bönder. Det var så tyst så att man verkligen fick njuta.
Tobias: Det var den bästa förskottsfödelsedagen någonsin. Det var verkligen en fin upplevelse, de historierna kommer gå i arv.

bild

Yes vi fick upp en bild från stora kameran! Tog ca 10 min... Den är iallafall tagen i den förbjudna staden.

Efterlängtade bankkort

Woohoo! Vi har fått tillbaka Tobbes kort! Så nu kan vi pusta ut. Men det tog sin tid. Vi har sprungit runt hela dagen i olika bankkontor, förklarat situationen för många bankgubbar och ringt en jädrans massa samtal. Så det är vad vi har gjort idag. Fast vi hann faktiskt med att handla ett varsitt par vantar och en halsduk. Så vi är redo för vandring på muren imorgon. Ska bli riktigt spännande. Det ser vi fram emot väldigt mycket.

Frukost

Gårdagen var fantastisk, den ägnades åt den förbjudna staden och allt det kunde bjuda på. Och det var mycket. Vårt hostel ligger ganska nära så vi tog en promenad dit. Det må vara kallt i Peking men solen skiner varje dag så vi trivs jättebra. Det ligger som en harmoni över gatorna, det mesta är vackert att titta på.
Idag blir det att leta reda på Tobbes bankkort. Kanske blir ett besök på ett nytt shoppingcentrum eller också tar vi och spanar in Jingshan Park.
Imorgon ska vi äntligen upp på muren, det ska bli sjukt spännande. Det blir också en heldag. Vi blir upplockade kl 08.30. Åker till muren som kommer att ta ca 3 timmar sen vandra 6km med den enorma utsikten. Vi återvänder till hostelet 17.30

Skype

Ikväll, söndag, kan vi skypea med de som vill! Kl 21 Kinesisk tid och kl 14 Svensk tid! Puss
Eftersom bilderna från stora kameran tar sååå himla lååång tid bjuder vi på en från lilla kameran. Tagen i Sihanoukville! <3

ATM

Sådärja! Efter en heldag ute på vift har vi köpt oss en varsinn dunjacka för totalt ca 1000 svenska kr. För Sopha blev det även ett par UGGs för ca 180kr och ett par öronmuffar för 20 kr . Äkta vara förstås! Så vi känner oss väldigt nöjda. Imorn får vi se om vi kan hitta mössor, vantar och halsdukar.
Peking! Vilken stad, underbart. Finns massor att se, massor att göra och främst massor att smaka på! Men vi har ännu inte smakat på nått konstigt...
Och Gisela hade rätt när hon sa att det kommer fler "sjukaste hittils". Vi skulle ta ut lite pengar för att ha råd med jackorna. Men det gick ju inge vidare, ATM-maskinen slukade Tobbes kort och spottade aldrig ut det igen. Då stod vi där, utan kort och utan pengar. Vi fick lite hjälp med att ta oss till den ansvariga banken för att få hjälp. Det gick ju sådär, vi kom fram och han bakom disken skrattade och försökte med knackig engelska säga att de inte kunde hjälpa oss fören på måndag. Vi fick ett telefonnummer som vi ska ringa och få reda på vart i "lilla" Peking kortet befinner sig, och därefter åka och lösa ut det. Och det fanns tydligen inget annat de kunde göra. Så nu sitter vi med ett kort mindre, tur att vi har en massa fler. Vi var precis inne och kikade på internetbanken och det var iallafall orört och vi flyttade pengarna för säkerhets skull.
Förutom det så har vi njutit av storstaden och i morgon ska vi bege oss till den förbjudna staden.
Varma kramar från oss med våra nya jackor.
*Bilder kommer så småningom.

18 Februari

Peking har vaknat för länge sedan och vi har käkat lite frukost. Idag ska det shoppas lite nya vinterkläder. Vi tar nog bussen inte alltför långt bort till ett shoppingcentrum. Vi har även försökt planera vistelsen i Peking. Vi stannar 4 nätter till och då måste vi få med oss Den förbjudna staden, The Great Wall m.fl.
Vi har världens mysigaste säng, med ett enormt varmt och mysigt duntäcke! Så vi har sovit väldigt gott inatt.
Igår på flyget hade vi allafall väldigt roligt. Vi fick in en liten snacks-låda med allt möjligt i. Däribland en liten påse som såg ut att innehålla några smakliga mintkarameller. Tobbe slänger in ena i munnen och upptäcker förtvivlat att det inte är mint! Det var en liten buljongtärning. Hade de tänkt att man skulle suga lite på den eller doppa den i vatten? Ingen aning, men oj vad vi skrattade åt det.
(Vi hade tänkt lägga upp en bild, men det gick inte. Så vi väntar med det)

Peking

Det var den sjukaste resan vi någonsin har varit med om. Ingenting gick precis som vi ville, med allt och alla emot oss försökte vi ta oss fram genom världen med flygplan, taxi, buss och promenerande i -5. Men va fan vi klarade det! Nu har vi sovit en stund och känner oss på banan igen, så det var dags att få i oss lite mat. Vi tog första bästa stället, vägg i vägg med vårt hostel.
Vi bor på ett mysigt hostel (downtown backpackers) inne i en jättemysig del av Peking, allt är litet som inne i Visby på Gottland och det är små affärer och restuaranger lite överallt. Vi snubblade in i en butik och vi hittade lite snygga jackor, men vi väntar med det till vi har sett vad de har att erbjuda i storcentrumen.
Nu minns vi iallafall känslan av att frysa igen, skönt.
PS. Facebook fugerar inte här så om det är något så får ni kommunisera på här på bloggen, skype eller mejl!
Puss.

Om lite mindre än 3 timmar går flyget mot Shanghai. Vi har även fått veta att vi måste gå ut och hämta väskorna när vi har landat och checka in igen. Jobbigt! Pusselipuss
Trött är man ju nu.

Upp upp och iväg

Då var dagen här då vi ska ut och flyga. Men det dröjer lite, flyget går inte förrän 23.55! Och då är det inte direkt till Peking, utan till Shanghai. Vi landar i Peking runt 11-tiden imorgon. Men innan vi åker till flygplatsen kommer vi att leka turister ett litet tag till. I Phnom Penhs kungliga palats finns något som heter silverpagoden som tydlugen ska vara något alldeles fantastiskt. Så det kan vi inte missa. Om ungefär en timme kommer vår vanliga tuk-tuk och hämtar oss. Känns lyxigt att ha privat chaufför, till en billig penning. Man får ju passa på!
Igår var det en hyfsat lugn dag, vi var och hämtade våra visum på ambassaden och sen bad vi om att få bli avsläppta på det stora shoppingcentret. Där blev det inte mycket handlat, men den som spar han har. Eller lite snask är vi väl värda iallafall. Så vi satt och dippade hela kvällen. Mysigt och gott!
Vi är redo att lämna Kambodja!

Choeung Ek & Toul Sleng

Vilken annurlunda upplevelse, det var en helt sjuk känsla att vandra ut på fälten vid Choeung Ek, alla benrester och alla montrar med text som beskrev vad som egentligen hade ägt rum just på denna plats. Stå vid ett hus fyllt med flera tusen människoskallar. Se benpipor sticka upp ur marken. Choeung Ek är en va många killing fields i Kambodja där man avrättade de som var emot kommunisterna och Pol Pot under mitten på 70-talet. För att inte riskera att familjemedlemmar skulle hämnas de avrättade, mördades ofta hela familjer. Hemskt.
Vi tog oss vidare till Toul Sleng ett muséum till minne av Pol Pots hemskheter, vi fick se allt från fängelsehålor till tortyr redskap.
Imorse var vi också förbi kinesiska ambassaden och lämnade in ansökan om visum, det verkade gå bra och vi ska hämta det i morgon. Så vi flyger till kina den 16/2. Ska bli riktigt spännande!

Kinakäk

Tillbaka på hotellet efter en hysterisk promenad på stan. Det är bilar, moppar, tuk-tuks, cyklar och människor överallt. Men det är ju charmigt det med. Vi hittade en trevlig Kinarestaurang nära hotellet där vi åt lite dumplings och drack te. Mycket gott. Ikväll blir det skype med de som är intresserade.
Puss & Kram

Phnom Penh igen!

Då var vi här igen! Bussresa på fem timmar, vi satt på första parkett. Vi blev uppmötta av en trevlig svenskälskande kambodjan som körde oss till hotellet som vi ska stanna på i tre nätter. I morgon har vi bestämmt träff med honom igen då han ska ta oss runt på ett litet äventyr, ambassader, killingfields, shooting ranch och kanske mer beroende på vad plånboken och klockan säger. I dag återstår det en promenad för att bekanta oss med området.
När vi tågade in med bussen i storstaden så var det så galet mycket trafik och folk överrallt. Första överblicken verkade väldigt smutsig. Det låg som en tjock dimma över gatorna.

ett litet projekt

Solsken och bilder

Solen skiner och myggbetten svider. Idag bjuder vi på lite bilder istället för text.
Och juste, ikväll ska vi boka bussbiljett till Phnom Penh. Avresa 13/2.
Här är våran kompis som vi köper frukt av varje dag.

Mys på stranden

Vi har haft ytterligare en mysig dag på stranden. Idag blåste det och vågorna var höga. Det var skönt, det är alldeles för varmt att sola när det är vindstilla. Självklart köpes det en del godsaker, som coconutshake och vattenemlon. Mums! Puss

Dilemma..

Nu sitter vi här igen och planerar framtiden. Vi har i stort sätt fått bekräftat för oss att morbror Micke och Kim kommer ner den 16/3 och myser med oss i södra Vietnam. Men för att vi ska hinna med allt roligt så måste vi till Kina och norra Vietnam innan det. Så vi sitter och grubblar på det bästa sättet. Kan det vara att vi flyger från Phnom Penh till Peking och sen tar oss söder ut igen? Det vi har kvar på agendan är ju som sagt, Kina, Vietnam och Australien. Flyg är det dyraste alternativet med också det snabbaste. Det blir troligtvis lite fram och tillbaka, men men va gör det om hundra år.

Familj

Hallå där på er! Den här dagen har varit lite mer spännande än de övriga stranddagarna. Vid våra solstolar sprang det runt 2 småkillar, helt nakna, i 4-årsåldern och chokladbruna. De hoppade och studsade, far runt och brottades i vattnet, rullade sig i sanden och spanade lite på oss. När Tobbe gick upp till baren för att beställa en coconut-shake (det godaste som finns här på jorden) gick jag ner för att bada. Då båda killarna sprang mot mig och tog mina händer och drog mig ner i vattnet. Sedan började de klättra på mig och ville leka. Då Tobbe kom ner till stranden igen sprang den ena och hämtade honom. Sedan lekte vi allihop som en liten familj. Tyvärr tog vi inte med kameran idag så vi har inga bilder på det här! Får hoppas att de dyker upp imorn igen.
Väl uppe i solstolen igen kröp de båda ihop mellan oss och ville gosa lite samtidigt som tiggde lite vattenmelon som vi hade köpt. Självklart fick de smaka. Eftersom de var så små kunde de ännu ingen engelska så vi förstod inte ett ord av vad de sa.

Regn

Tjenamors!
Vi vaknade med regnet knackande på dörren idag. Attans det blev ingen strand idag eller kanske i eftermiddag men nu sitter vi och käkar lunch och kollar lite dator, vi har inte wifi på rummet så nu måste lyfta på våra rumpor för att uppdatera.
Vi bor på ett guest house nära stranden för ca 70 kr natten dvs 35 kr var, perfekt!
Igår satt vi nere på stranden hela kvällen och kollade på "teatern" som är varje kväll. Barn går runt och säljer saker, tiggare smyger runt lite här och var, raketer och god mat överallt.

Dagarna går!

Dagarna går som bara den. Idag var åter en dag avklarad på stranden, helt underbart. Nu blir det duscha och sen gå ut och äta lite mat. Sen får vi se vad det kan leda till, verkar vara lite festligheter på gång nere på byn. Jag är väldigt svettig /Tobias.
Hörde något om 20-30 minusgrader där hemma, stämmer det tro?
Blev lite färsk mango och ananas idag, köpta av Tobbes nya beundrare.

Framtidens planer! (Och svar till Gis och Tobbe)

Nu har vi tänkt att slå oss till ro ett tag, vi har hittat stället! Det är fart och fläckt samtidigt som det är lugnt och fint. Det ska tydligen gå att jämnföra med thailändska Phuket på 80-talet. Långa stränder och så gott som orört, billigt och turistovan befolkning. Vi har pratat med minst 200 tjatande säljare och tiggare bara idag. Och kände oss tvunga att köpa när en söt 5-årig flicka kom och frågade om Sophias facebook, så vi lät henne göra varsitt armband åt oss.
Nu bor vi på ett guest house ganska långt från stranden men som tur var bokade vi bara två nätter här så i morgon ska vi flytta ner ett par kvarter, lite billagare men ändå bättre, fint!
Vi fick båda två vara med om något nytt idag också, Sophia fick trådnoppade ben och jag fick pedikyr, det var fantastiskt (aldrig haft så fina fötter). Vad gäller hårnoppandet på benen kunde det stundvis jämföras med smärtan att tatuera sig, enligt soffan.
Tjingeling!

Söderut

Igår var en dag i resans tecken, vi tillbringade hela dagen i buss. Vi tog oss från Siem Reap till huvudstaden Phnom Penh och där var det bussbyte därefter fortsatte resan mot kuststaden Sihanoukville. Nu sitter vi på vårt Nasa guesthouse mätta och belåtna efter en hemlagad frukost, mums! Idag ska vi nog leta oss ner till stranden och kolla in staden lite, spännande.

Angkor

Pick up på hotellet 04.40 och då väntade en resa på ca 5 km med moppe. När vi kom fram var det helt kolsvart och vi tog en kopp kaffe och gick mot platsen vi hade fått höra skulle vara den finaste att se soluppgången ifrån. Timmarna gick och förväntningarna höjdes. Så tillslut tittade den stora gula saken upp mellan tornen och det var fantastiskt. När det senare började ljusna så var det bara att börja utforska, vi gick/åkte runt i 7 timmar (vi hann se knappt 1/4 den vi var nöjda. Hela området säga vara lika stort som ca 852 st fotbollsplaner.
Happy, long life /tandlösa gumman
Souvenir-tanterna var helt galna på det här stället. De gav sig inte förrän man köpte något. Så det blev några par byxor, en munspelsgrej, en hatt och vykort. Men det är sånt vi gillar, billigt och bra!